MENU
KIEROWCY

Robert Kubica

Polski kierowca wyścigowy.

Sezon 2008

W kwalifikacjach do Grand Prix Australii zdobył drugie miejsce. Po raz pierwszy w karierze startował 16 marca 2008 z pierwszej linii. Kubica nie ukończył wyścigu, ponieważ Kazuki Nakajima wjechał w tył bolidu Polaka, uszkadzając tylne zawieszenie na tyle, że uniemożliwiało to dalszą jazdę. 23 marca w Grand Prix Malezji Robert Kubica wywalczył drugie miejsce w wyścigu, po raz pierwszy w historii startów w Formule 1. 5 kwietnia w kwalifikacjach do GP Bahrajnu zdobył swoje pierwsze w karierze pole position. W samym wyścigu Kubica zdobył 3. miejsce za Felipe Massą i Kimi Räikkönenem. 27 kwietnia po zajęciu 4. miejsca w Grand Prix Hiszpanii Robert Kubica po raz pierwszy w historii startów w F1 zajmuje miejsce w pierwszej trójce w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. 25 maja Robert Kubica zajął 2. miejsce w Grand Prix Monaco (po raz drugi w tym sezonie i w historii swoich startów w F1). 8 czerwca Robert Kubica zajął 1. miejsce w Grand Prix Kanady (po raz pierwszy w historii swoich startów w F1) i został liderem klasyfikacji mistrzostw świata F1. Osiągnięcie to jest też pierwszym zwycięstwem w wyścigu F1 dla zespołu BMW Sauber. W Grand Prix Francji 22 czerwca był piąty; w klasyfikacji kierowców spadł po tym wyścigu na 2. pozycję. Z powodu defektu zawieszenia Kubica nie mógł brać udziału w trzeciej części sobotniej sesji kwalifikacyjnej do Grand Prix Wielkiej Brytanii co sprawiło, że wywalczył 10. pozycję startową. W wyścigu 6 lipca z powodu trudnych warunków pogodowych nie dojechał do mety (uślizg bolidu spowodowany aquaplaningiem i ugrzęźnięcie na żwirze). W klasyfikacji kierowców spadł na 4. pozycję - tracąc dwa punkty do najwyżej sklasyfikowanych Massy, Hamiltona i Räikkönena. Przed Grand Prix Niemiec 20 lipca wywalczył 7 pozycję startową i na takim samym miejscu ukończył sam wyścig. Do Grand Prix Węgier na Hungaroringu wystartował 3 sierpnia z czwartej pozycji startowej, ale bieg ukończył na ósmym miejscu. Do wyścigu ulicznego w Walencji (Grand Prix Europy) wystartował 24 sierpnia z trzeciego pola startowego i tę samą pozycję (za Massą i Hamiltonem i przed Kovalainenem) zajął na mecie wyścigu, po raz piąty w tym sezonie zajmując miejsce na podium. Na torze w Spa (Grand Prix Belgii) wystartował z ósmego pola startowego i w ciągu wyścigu odzyskał dwa miejsca tak, że jechał jako szósty. 12 okrążeń przed metą, podczas tankowania, zespół mechaników przetrzymał (z powodu kłopotów ze sprzętem) Kubicę kilkanaście sekund, co spowodowało stratę przezeń dwóch miejsc w stawce (z szóstego na ósme); z drugiej strony deszcz, który spadł na część toru trzy okrążenia przed końcem wyścigu spowodował, że niektórzy zawodnicy zmieniali w końcówce opony na deszczowe, inni tego nie zrobili (w tym Kubica), a niektórzy wypadli poza tor (Räikkönen) lub stracili korzystne pozycje (Kovalainen). Po przetasowaniu się czołówki na ostatnim okrążeniu w rezultacie Kubica dojechał szósty. 13 września na Autodromo Nazionale di Monza zakwalifikował się do wyścigu z 11 pola startowego (kwalifikacje odbywały się podczas silnego deszczu i Kubica podczas próby poprawienia pozycji stracił przyczepność i nie zdołał wywalczyć lepszego miejsca). Do wyścigu Grand Prix Włoch wystartował 14 września, na bardzo mokrym torze, z samochodem zatankowanym na tyle, że paliwa wystarczyło mu na ponad połowę wyścigu, dzięki czemu przy strategii jednego tankowania udało mu się ukończyć wyścig na trzeciej pozycji. 27 września na Singapore Street Circuit w kwalifikacjach zajął 4 miejsce. W wyścigu o Grand Prix Singapuru odbywającego się 28 września Kubica zajął dopiero 11. miejsce. Podczas wyścigu miało miejsce kilka neutralizacji, a podczas jednej z nich w czasie, gdy boksy były zamknięte, Polakowi zaczęło brakować paliwa i musiał zjechać na tankowanie. Za złamanie przepisów został ukarany dodatkowym przejazdem przez boksy. Spadł po tym na ostatnie miejsce, ale zdołał awansować o kilka pozycji. 11 października na Fuji International Speedway Robert Kubica zajął 6 miejsce kwalifikacjach. Dzień później 12 października, podczas wyścigu o Grand Prix Japonii Polak wykorzystując błędy innych kierowców, już na pierwszym zakręcie wysunął się na prowadzenie. Po pobytach w boksie spadł na 2 pozycję i nie oddał jej już do mety. Kubica po tym wyścigu został jednym z trzech kierowców, którzy jeszcze liczyli się w stawce o Mistrzostwo Świata. 18 października na torze Shanghai International Circuit Robert Kubica z powodu problemów z podsterownością samochodu zajął w kwalifikacjach dopiero 11 miejsce. Następnego dnia (19 października) Kubica pojechał w wyścigu znacznie lepiej niż w kwalifikacjach i zajął 6 miejsce. Po tym wyścigu Robert Kubica stracił szansę na zdobycie pierwszego oraz drugiego miejsca w Mistrzostwach Świata. Wynik ten zapewnił mu jednak co najmniej 4 miejsce w kwalifikacji generalnej na koniec sezonu. 2 listopada na Autódromo José Carlos Pace po wymianie silnika, Kubica zajął w kwalifikacjach odległe 13 miejsce. Niemal cały wyścig przejechał w końcówce stawki, co spowodowane było słabo spisującym się bolidem oraz niezrozumiałą taktyką jego zespołu. Dopiero w końcówce wyścigu, przy opadach deszczu, Kubica zdołał wyprzedzić kilku kierowców, by ostatecznie zająć 11 miejsce. Przy 3 miejscu Raikkonena w tym wyścigu oznacza to, że Robert Kubica utracił 3 miejsce w klasyfikacji indywidualnej Mistrzostw Świata na rzecz wspomnianego Fina.

LINKI
IMENINY
PROJECT

Strona w budowie.

LICZNIK

ZEGAR